Våre byggesaksbehandlere kan veilede og svare på spørsmål vedrørende byggetiltak eller deling av eiendom i Nedre Eiker eller Svelvik.

Har du allerede sendt inn bygge- eller delesak og lurer på status i saken?

  • I vårt saksarkiv kan du finne all inn og utgående post i din sak.
  • Ønsker du kontakt med saksbehandler for din sak, så benytter du epostadreesse til saksbehandler som oppgitt i orienteringsbrevet vi sender deg etter å ha mottatt din søknad. E-post benyttes både til å stille spørsmål eller be om tidspunkt for møte/samtale.
  • Har du ikke tilgang til e-post, kan du ringe Innbyggerkontakten 32 23 25 00 mellom kl 08:30 - 15:00. Disse formidler din henvendelse til sakshandler, som deretter kontakter deg.

Har du et generelt spørsmål?

Dette er et tilbudet  beregnet på de som ennå ikke har sendt inn bygge-/delesak.

For byggesaker i  i Svelvik kommune

  • Vi har telefon- og besøkstid i Svelvik hver onsdag kl. 09 - 15. Besøksadresse er: Åsgaten 24, 3060 Svelvik (Svelvik rådhus), eller pr. telefon: 33 78 01 00.
  • Øvrige dager: telefon- og besøkstid i Nedre Eiker er tirsdag og torsdag kl. 10-14.  Besøksadresse er: Rådhusgata 2, 3050 Mjøndalen (Rådhuset i Nedre Eiker), eller pr. telefon: 32 23 25 00.

Vi kan gi informasjon om:

  • Byggetiltaket er søknadspliktig eller fritatt fra søknadsplikt og
  • hvorvidt du kan søke (og bygge) selv, eller må ha hjelp av fagfolk (ansvarlig søker)
  • Hvordan du søker og hvilke dokumentasjon som kreves
  • Hvor du kan finne gjeldende lover, forskrifter og bestemmelser (Mest brukt er Plan og bygningsloven, forvaltningsloven, TEK10 og SAK10)
  • Hvor du kan finne gjeldende reguleringsplan- og  kommuneplanbestemmelser for din eiendom
  • Hvordan du bestiller situasjonskart og naboliste 
  • Hvordan du bestiller forhåndskonferanse, hvis du har behov for det.
  • Hvor du finner søknadsblanketter.

Vi kan dessverre ikke hjelpe med:

  • Å vurdere om byggetiltaket kan godkjennes (Fordi dette må vurderes av saksbehandler når saken er mottatt i komplett stand innenfor gjeldende saksbehandlingstider)
  • Å fylle ut søknadsskjemaer eller kontrollere søknaden din
  • Å vurdere om dokumentasjonen er god nok for å få behandlet saken
  • Å vurdere en sak som er til behandling hos en annen saksbehandler. Fordi dette kan kun gjøres av saksbehandleren selv.